5/5 - (2 امتیاز)

کارتخوان

امروزه دستگاه های کارتخوان سیار یا پوز سیار شرایطی را فراهم کرده اند که افراد به راحتی و با استفاده از کارت های بانکی بتوانند وجه خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود را پرداخت نمایند. با پرداخت از طریق کارتخوان سیار دیگر لازم نیست تا پول نقد در جیب خود داشته باشید و نگران گم شدن یا سرقت آن باشید. از طرف دیگر به دلیل تماس اسکناس با دست افراد و قرارگیری در مکان های مختلف، آلودگی زیادی روی سطح آن جمع می شود و می تواند موجب انتقال بیماری های مختلف به انسان شود. از نظر بهداشتی، استفاده از کارت بانکی و کارتخوان ایمنی بیشتری دارد و سلامتی افراد را کمتر دچار خطر می کند.

به غیر از پرداخت وجه از طریق دستگاه پوز، برای مقاصد دیگری نیز می توان از این دستگاه بهره برد. این موارد هم برای دارنده کارت بانکی و هم برای دارنده دستگاه کارتخوان کاربرد دارند. به عنوان مثال امکان مشاهده موجودی حساب از طریق کارتخوان وجود دارد. همچنین می تواند قبوض خدماتی را با این دستگاه پرداخت نمود. خرید شارژ سیم کارت های همراه نیز از دیگر مزایای دستگاه کارتخوان است. بنابراین شناخت و داشتن آگاهی کافی از این دستگاه ها باعث می شود تا افراد متناسب با نیازهایشان، اقدام به خرید بهترین کارتخوان سیار نمایند و بدین ترتیب می توانند از امکانات و تسهیلاتی که دستگاه های پوز برای آن ها فراهم نموده اند، استفاده کنند.

 

کارتخوان سیار

 

 

انواع اتصال کارتخوان و کاربرد آن ها

اگر در فکر خرید یک دستگاه پوز هستید، قبل از هر گونه اقدام بهتر است با انواع مختلف آن آشنایی پیدا کرده و مشخصات هر کدام از این دستگاه ها را به صورت جداگانه بررسی و مقایسه نمایید. در ادامه می خواهیم انواع مختلف کارتخوان را به شما معرفی کنیم و کاربردها، خصوصیات و چگونگی اتصال آن ها را شرح دهیم.

 

۱- کارت خوان Dial-up یا تلفنی

 

کارتخوان تلفنی ثابت

 

کارتخوان تلفنی ثابت اینجنیکو ۵۱۰۰

 

یکی از ارزانترین و ساده ترین پوز ، این نوع دستگاه است.یکی از اولین  دستگاه های پوز که به بازار معرفی شد، جزو دستگاه های Dial-up بود. این کارتخوان از خطوط تلفن سیم دار برای اتصال به شبکه های بانکی استفاده می کند. کارکرد ساده از ویژگی این نوع دستگاه است. کارتخوان تلفنی را می توان در کسب و کارهای کوچک که مکان ثابتی دارند و تراکنش های بانکی آن ها کم است، استفاده نمود. قیمت کارتخوان ثابت تلفنی نسبت به بقیه ارزان تر است.

 

۲- کارت خوان LAN یا شبکه ای

کارتخوان لن ثابت وریفون 520 lan

این نوع کارتخوان شبکه ای از امکانات شبکه محلی و اینترنت استفاده می کند تا به شبکه بانکی متصل شود. دستگاه پوز شبکه ای معمولا در کسب و کارهایی که تراکنش های زیادی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد مانند فروشگاه های زنجیره ای یا هایپر مارکت ها. سرعت پاسخگویی مناسب این نوع دستگاه یکی مهمترین مزایای آن است.

 

۳- کارتخوان سیار GPRS

کارتخوان سیار

از مهمترین ویژگی کارتخوان سیار GPRS که باعث شده استقبال گسترده ای از آن صورت پذیرد، این است که محدودیت استفاده از آن بسیار گسترده می باشد و هر جایی که پوشش شبکه دیتای تلفن همراه را داشته باشد، دستگاه کارتخوان سیار GPRS فعال است و تراکنش های بانکی را انجام می دهد. تراکنش های دستگاه پوز سیار GPRS با ارسال و دریافت داده های مخابراتی صورت می گیرد. به دلیل پوشش دهی گسترده تلفن همراه در ایران، تقاضا برای خرید این نوع دستگاه رو به افزایش است و کسب و کارهایی که مکان ثابتی ندارند و دائم در حال جابجایی هستند، بیشترین تقاضای استفاده از دستگاه کارتخوان سیار GPRS را دارند مانند پیک های موتوری و شرکت های پخش . قیمت کارتخوان سیار GPRS مناسب است. مدل های پکس s90 , پکس s910 , پکس s58نیوپوز ۷۲۱۰ , نیوپوز ۸۲۱۰ , مورفان h9 , نیولند me31  دیگر مدل های کارتخوان سیار با کیفیت و پرفروش  که با سیم کارت فعال می شود

 

۴- کارتخوان بلوتوثی

دستگاه پایانه فروش موبایلی

دستگاه پایانه فروش موبایلی

این کارتخوان هم جزو کارتخوان سیار حساب می شود و از طریق اینترنت یا خط تلفن می تواند با شبکه های بانکی ارتباط برقرار نماند. فرق این دستگاه با دستگاه سیار GPRS در این است که محدوده کوچکی را پوشش می دهد. شعاع این محدوده معمولا بیشتر از ۵۰ متر نیست. رستوران و کافی شاپ ها بیشترین متاضی کارتخوان سیار بلوتوثی هستند

 

۵- کارتخوان شبکه ای وای فای

 

کارتخوان سیار وای فای آیزینو 4G WIFI

کارتخوان سیار وای فای آیزینو  WIFI

کارتخوان وای فای  aisino v71 جزو خانواده کارتخوان سیار است و برای در مقایسه با کارتخوان سیار بلوتوثی محدوده بیشتری را پوشش می دهد. این دستگاه پوز از طریق اتصال وای فای با شبکه بانکی ارتباط برقرار می کند. کارتخوان وای فای pax d230 szzt 8223pax a930 از جدیدترین تولیدی های شرکت پکس می باشد که دارای وای فای می باشد

 

۶- کارتخوان PC-POS یا رایانه ای

کارتخوان سیار

کارتخوان سیار

این نوع کارتخوان را می توان به سیستم های رایانه ای متصل نمود. نحوه کار این دستگاه پوز به این صورت است که از طریق سیستم حسابداری مرکز فروش که بر روی رایانه نصب شده، فاکتور فروش صادر می شود و رایانه فرمان انجام تراکنش را به کارتخوان ارسال می کند. در این هنگام مبلغ مورد نظر بر روی صفحه دستگاه پوز ظاهر شده و مشتری با کشیدن کارت در شیار کارتخوان، آن را پرداخت می نماید. سپس نتیجه تراکنش برای ثبت در سیستم حسابداری ارسال می گردد. از این نوع دستگاه در فروشگاه های زنجیره ای که سیستم حسابداری واحدی دارند، استفاده می شود.

 

۷- کارتخوان mPOS یا موبایلی

مینی پوز D200 PAX

مینی پوز D200 PAX

این کارتخوان نیز یک کارتخوان سیار است. بدین ترتیب که نرم افزار مخصوصی بر روی تلفن های همراه نصب می شود و از طریق اتصال یک قطعه جانبی به تلفن همراه که دارای شیار مخصوص کارت های بانکی است، می توان تراکنش های مالی را انجام داد. مزیت این کارتخوان سیار این است که نیاز به حداقل تجهیزات دارد و متعلقات آن کم حجم است. این نوع دستگاه پوز، بیشتر برای استفاده های شخصی کاربرد دارد.

 

 

۸- کارتخوان اندرویدی یا PDA-POS

کارت خوان سیار اندروید

کارت خوان سیار اندروید

کارتخوان اندرویدی بهترین کارتخوان سیار است و جدیدترین نسل دستگاه های پوزسیار محسوب می شود. در این نوع دستگاه از جدیدترین روش های پرداخت الکترونیک استفاده شده و در ساخت آن، آخرین تکنولوژی روز دنیا بکار گرفته شده است. کارتخوان سیار اندرویدی شامل امکاناتی چون دوربین، نمایشگر لمسی، اسکنر دو بعدی، چاپگر، وای فای، RFID، بلوتوث و GPRS است که می توان نرم افزارهای مختلف پرداخت الکترونیک را روی آن نصب نمود و کارت حافظه آن را ارتقا داد. دستگاه کارتخوان سیار اندرویدی محدودیت خاصی در استفاده ندارد و تمام مشاغل و کسب و کارها شامل شرکت های پخش، رستوران ها، هایپرمارکت ها، ادارات پست، شرکت های حمل و نقل و … می توانند از آن بهره ببرند. لازم به ذکر است که دستگاه پوز اندرویدی را می توان به صورت سفارشی برنامه ریزی کرد. قیمت کارتخوان اندرویی بسیار بالاست.